Facebook-ryhmän aktivointi

Facebook-ryhmien headerkuva

Luova ja osallistava Suomi -hankkeen yhtenä tavoitteena on digitaalisten välineiden hyödyntäminen koordinoinnissa ja aktivoinnissa. Tähän liittyen olemme pohtineet Facebook-ryhmien käyttämistä erilaisissa tarkoituksissa sekä käyttöopastuksen tarjoamista uusille Facebook-ryhmien käyttäjille. Tässä blogimerkinnässä käyn läpi Facebook-ryhmien tärkeimmät toiminnallisuudet ja annan vinkkejä ryhmien suunnitelmalliseen käyttöön.

Uutisvirta ja erilaiset päivitykset

Facebook-ryhmän uutisvirrassa voi julkaista erilaisia sisältöjä ja tilapäivityksiä:

  • Tekstipäivitykset
  • Linkit muihin verkkoaineistoihin
  • Kuvat
  • Videot
  • Kyselyt

Tekstipäivitykset ovat Facebookin perusjulkaisuja. Niillä voit jakaa ajatuksia, esittää kysymyksiä tai tiedottaa.

Linkit. Voit jakaa ryhmän uutisvirrassa linkkejä muihin verkkosisältöihin. Jaettavalle linkille voi ja kannattaa asettaa saatesanat julkaisemisen yhteydessä.

Kuvat. Julkaisuihin voi liittää kuvan tai useita kuvia. Yleisesti on tiedossa, että Facebookissa kuvia sisältävät päivitykset keräävät enemmän huomiota kuin pelkkää tekstiä sisältävät päivitykset.

Videot. Ryhmän uutisvirtaan voi myös julkaista videoita. Videon voi julkaista Facebookin omalla videotyökalulla, tai vaihtoehtoisesti videon voi tallentaa esimerkiksi YouTubeen, mistä linkitetyn videon voi katsella suoraan Facebook-ryhmän aikajanalta. Videoiden toimivuutta ryhmän aktivoinnissa olisi mielenkiintoista kokeilla. Esimerkiksi ryhmäläisten pohdittavaksi esitettävän kysymyksen voisi julkaista videona, jolloin se voisi olla kiinnostavampi kuin tekstimuotoinen kysymys tai seuraavaksi esiteltävä kyselytoiminto. (Huomaa myös kohtalaisen tuore Facebook Live Video -ominaisuus.)

Kyselyt. Kyselytoiminnon avulla ryhmissä voi toteuttaa pienimuotoisia mielipidemittauksia tai äänestyksiä. Kyselyn tekijä muotoilee kysymyksen ja monivalintaisen vastauslistan. Jokainen ryhmän jäsen voi kerran äänestää valitsemaansa vaihtoehtoa, ja mahdollista on myös antaa osallistujien lisätä omia vaihtoehtoja vastauslistalle.

Dokumentit

Dokumentit-toiminto mahdollistaa dokumenttien ja tiedostojen jakamisen sekä yksinkertaisten tekstidokumenttien työstämisen ryhmän jäsenten kesken.

Tapahtumat

Ryhmään voi luoda tapahtumia, joihin ryhmäläiset voivat ilmoittautua osallistujiksi. Tapahtumasivulla voidaan keskustella ja sinne voidaan lisätä muita julkaisuja, esimerkiksi kuvia.

Aktivointi-ideoita ryhmille

Hyödyllisten linkkien jakaminen ja niistä keskusteleminen. Erilaisia hanke- ja projektityötä koskettavia verkkosisältöjä tulee vastaan jatkuvasti. Näitä voi jakaa ryhmälle saatesanojen kera. Saate ovat tärkeä, eli esimerkiksi linkkiä jakaessa kannattaa kuvata, miksi linkki jaetaan ryhmälle. Linkit ilman saatetta voidaan helposti kokea persoonattomaksi ja ylimääräiseksi roskapostiksi.

Ryhmäläisten tekemien päivitysten kommentoiminen. Jos joku ryhmän jäsen julkaisee ryhmässä, olisi hyvä ainakin jollain tavalla rohkaisevasti kommentoida jokaista julkaisua.

Keskustelun herättäminen ryhmän aiheeseen liittyvällä kysymyksellä tai väitteellä. Tämä voi olla mietittyä ja suunniteltua, tai vaihtoehtoisesti hyvinkin kevyttä. Esimerkiksi maanantaiaamuna kysymys: mitä hankkeessanne on työn alla tällä viikolla? Kysymyksen voi esittää teksti-, kuva- tai videopäivityksenä ryhmän seinälle.

Kevyt mielipidemittaus kyselytyökalulla. Kyselytyökalun visuaalisuus ja helppo yhden klikkauksen osallistumismahdollisuus tuo vaihtelua sellaisille aktivointitoimille, joissa edellytetään vastauksen muotoilua kirjoittamalla.

Huomoitavaa

Ryhmä on hyvä pitää elävänä, mutta liika aktiivisuus häiritsee. Joka päivä ei kannata yrittää keskustelunavausta eikä edes jakaa linkkejä, vaan toimintaa kannattaa tauottaa. 1-3 toimenpidettä viikossa on sopiva määrä: Jos pyritään avaamaan laajempi keskustelu jostain aiheesta, ei samalla viikolla kannata julkaista ryhmään muita asioita. Kevyempienkin avausten määrä kannattaa pitää maltillisena, eli kolme julkaisua ryhmään viikon aikana on hyvä raja.

Esimerkinomainen jukaisukalenteri. 1-3 uutta avausta tai jukaisua viikossa.

Facebook-ryhmät tarjoavat mahdollisuuksia yhteydenpitoon ja yhteistyöhön. Alussa on hyvä pohtia ryhmän tarkoitusta ja tarvetta sekä suunnitella, kuinka ryhmän halutaan toimivan. Toiset ryhmät heräävät eloon itsestään ja toiset kaipaavat herättelyä ja aktivointia. Toivottavasti nämä vinkit auttavat ryhmien parissa eteenpäin.

Jussi Linkola
Projektisuunnittelija
Metropolia Ammattikorkeakoulu

Kirjoittaja: Jussi Linkola

Jussi on projektisuunnittelija Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja mukana Osuma-hankkeen verkkoviestinnässä.

Lisää julkaisuja kirjoittajalta →